Installasjonstjenester via Abra
Instruksjoner for bestilling av installasjonstjenester gjennom Abra nettbutikk (www.abralife.no/shop)
Som kunde hos Abra har du tilgang til et bredt nettverk av sertifiserte installatører innen VVS, elektro og adgang/sikkerhet. Alle våre installasjonspartnere innehar sentral godkjenning, er kvalifisert av Abra og er bundet av avtaler som garanterer kvalitet, pris og betingelser.
Bestillingsprosessen
Når du bestiller installasjon, vil du motta en epost med en link til et enkelt spørreskjema. Dette skjemaet vil be om grunnleggende informasjon om installasjonsstedet, relevante forhold for installatøren og ønsket tidspunkt for installasjonen.
Når skjemaet er sendt inn, blir det videresendt til en regional, sertifisert installatør i ditt område. Installatøren vil deretter kontakte deg for å bekrefte installasjon og pris.
Ler mer om bestillingsprosessen
Priser og betaling
Estimert pris for installasjon er oppgitt i nettbutikken, men den faktiske prisen kan variere. Hvis det er oppgitt et estimat for en standard installasjon, vil alle våre leverandører som henvises til kunden kun fakturere kunden i henhold til avtalt standardpris for den gitte installasjonen og dens omfang.
Dersom det viser seg at installasjonsstedet ditt har særegenheter som gjør at den opprinnelige, estimerte prisen for installasjonen ikke dekker arbeidet som må utføres, er installatøren forpliktet til å varsle deg om dette før installasjonen starter.
For eksempel kan det være at installasjonen krever ekstra arbeid, spesialutstyr eller lignende som ikke ble tatt høyde for i det opprinnelige kostnadsestimatet. I en slik situasjon, vil installatøren informere deg om hva de ekstra kostnadene vil være. Det er viktig å merke seg at installatøren ikke vil fortsette med installasjonen før du har godkjent disse merkostnadene. Dette sikrer at du alltid er klar over hva du betaler for og hindrer overraskelser når regningen kommer.
Støtte og kvalifisering av installasjon
Abra kundesenter har oversikt over installatøren og systemene som installeres, og kan bistå både installatøren og deg ved behov. I tillegg benytter våre installatører en konto i Abralife-appen, slik at Abra kan verifisere hvilken installatør som har gjennomført installasjonen, og at systemet er installert og aktivt.
Dette er viktig for å kvalifisere for forsikringsrabatt, der Abral vil dele informasjon om systemets status med forsikringsselskapet ditt. For mer informasjon om dette, les vår personvernerklæring.
Krav til installatører og garanti
Våre installatørpartnere opererer strengt i henhold til Håndverkstjenesteloven, noe som sikrer rettferdighet og kvalitet i alle ledd av arbeidet. For å oppfylle de nyeste kravene til byggteknisk forskrift, følger alle installasjoner TEK17-standarden, som garanterer oppdatert og energieffektiv utførelse.
Elektriske installasjoner utføres i overensstemmelse med NEK 400 for å sikre sikkerheten og teknisk integritet i ditt hjem eller virksomhet. Etter fullføring av installasjonsarbeidet, utsteder våre elektrikere en samsvarserklæring som bekrefter at alt elektrisk arbeid er gjennomført i henhold til gjeldende norske elektrostandarder.
Våre installasjonspartnere er kontraktsforpliktet til å følge håndverkertjenesteloven (Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere) for installasjoner i boliger, hytter og leiligheter eiet av privatpersoner. Installasjonspartner forplikter seg til å stille garanti for installasjonsarbeidet direkte overfor deg som forbruker i henhold til håndverkertjenesteloven.
Kreditering og kuponger
Enkelte av tjenesteproduktene i nettbutikken inkluderer subsidiering for installasjon. I slike tilfeller vil du, etter en vellykket installasjon, motta en epost der du kan velge mellom kreditering til kontoen din eller en kupong for kjøp av produkter i Abra nettbutikk.
Normalt vil du oppnå en høyere sum og kjøpsverdi ved å velge kupong fremfor kontantkreditering. Dersom du velger kreditering, vil beløpet bli overført til kontoen din innen 2-3 uker. Dersom du velger en kupong, vil denne bli aktivert på din Abralife-konto innen 48 timer.
For spørsmål eller bekymringer knyttet til installasjonstjenester, vennligst kontakt Abra kundeservice.
Se våre generelle salgsbetingelser for kjøp i vår nettbutikk her.
Når du bestiller installasjonstjenester gjennom vår plattform for enkelte produkter som krever elektrikerinstallasjon, vil du bli ivaretatt gjennom hele prosessen av vår installasjonspartner OneCo. Prosessen starter med at du mottar en e-post som inneholder en link til en digital spørreundersøkelse. Dette skjemaet skal fylles ut med grunnleggende informasjon om installasjonsstedet, relevante forhold for installatøren, og ditt foretrukne tidspunkt for installasjonen.
Etter at du har sendt inn skjemaet, vil det bli videresendt til en regional, sertifisert installatør fra OneCo. Installatøren vil deretter kontakte deg direkte for å bekrefte at installasjonspris dekker din installasjon og avtale dato og klokkeslett for installasjonsarbeidet. Dersom det er kreves tillegg utover det som er inkludert i en standardinstallasjon vil OneCo prise dette på forhånd av installasjonsjobben, i avtale med deg, og fakturere deg som kunde direkte.
Standard installasjon for amina S elbillader inkluderer følgende:
- Installasjon av Amina S 20/32A, inkludert oppsett for bruk med Abralife App.
- Inntil 4 timers arbeid på installasjonsstedet.
- Opptil to hull i veggen for kabelgjennomføring.
- Sikring i henhold til valgt alternativ (20/32A).
- Opptil 15 meter kabel plassert på husvegg eller garasjevegg (graving er ikke inkludert).
- Digital samsvarserklæring leveres til kunden via boligmappa.no etter fullført installasjon.
Standard installation Abra Enova inkluderer følgende:
- Installasjon av Linkbox+ (e-sim/4G), HAN-sensor, 1xTermostat og 1xVV relé
- Inntil 2,5 timer arbeid på plassen
- Inntil 50 km kjøring (tur/retur) fra nærmeste OneCo kontor
- Samsvarserklæring på installasjonen leveres digitalt til kunde på boligmappa.no
Vilkår og betingelser for installasjonen er som følger:
- Det forutsettes at det elektriske anlegget er i forskriftsmessig stand før installasjon. Eventuelle avvik vil bli utbedret basert på medgått tid og materialkostnader.
- Tilstrekkelig kapasitet og plass i sikringsskapet.
- Installasjonsadressen må ha overspenningsvern, i henhold til kravene i NEK400.
- Tilstrekkelig trådløs dekning mellom komponentene er nødvendig (avdekket gjennom spørreskjemaet eller med bilder).
- Ryddig og enkel tilgang til installasjonsstedet.
- Fri tilgang til det elektriske anlegget i henhold til avtale for å sikre effektiv fremdrift uten hindringer.
- Den smarte løsningen er levert av Felltech, med dokumentasjon som viser at produktene oppfyller gjeldende forskrifter.
- Digital registrering av bestillinger håndteres gjennom API/Felltech-løsningen.
- Support håndteres av Felltech/Abralife.
- Eventuelle avtalte tilleggstjenester skal betales av kunden på forhånd.
- Graving og annet bygningsrelatert arbeid er ikke inkludert i installasjonen.
Når du bestiller rørleggertjenester gjennom Abra sin plattform for produkter som krever rørleggerinstallasjon, vil hele prosessen bli håndtert av vår installasjonspartner VVS Norge. Prosessen starter med at du mottar en e-post med en link til et digitalt befaringsskjema. Skjemaet fylles ut med grunnleggende informasjon om installasjonsstedet, relevante forhold for rørleggeren, samt ditt foretrukne tidspunkt for installasjonen.
Når du har sendt inn skjemaet, blir det videreformidlet til en lokal, sertifisert rørlegger fra VVS Norge. Rørleggeren vil deretter kontakte deg direkte for å bekrefte at installasjonsprisen dekker arbeidet som skal utføres og avtale dato og klokkeslett for installasjonen. Dersom det kreves tillegg utover standardinstallasjonen, vil VVS Norge gi deg en pris på forhånd, i samråd med deg, og fakturere direkte for eventuelle tillegg.
Standard installasjon for lekkasjesikringssystem inkluderer følgende:
- Montering av én vannstopper, én hub og én sensor
- Inntil 2,5 timers arbeid på installasjonsstedet
- Materiell som er nødvendig for installasjonen (koblingsutstyr o.l.)
- Kjøring inntil 30 km fra nærmeste VVS Norge-kontor
- Eventuelle forsikringsfordeler med installasjonen, som tilbys av din forsikringsleverandør
Tillegg kan avtales særskilt hvis det er behov for ekstra arbeid eller kjørelengde. Eventuelle endringer i installasjonsomfanget vil bli priset på forhånd i avtale med deg, og rørleggeren vil utføre arbeidet i henhold til den fastsatte avtalen.
Ved avtale om tillegg utenom fastpris gjelder følgende satser:
- Timepris for rørlegger er kr 1225,-
- Fastpris inkluderer 30 km kjøring hver vei fra rørlegger til bolig.
- Det tilkommer et tillegg per km dersom avstanden overstiger 30 km. Dette avtales, og faktureres direkte fra rørlegger.
- Dersom kunden ikke møter til avtalt tid for installasjon, tilkommer et gebyr på kr 1290,- som faktureres fra rørlegger.
Når Abra-systemer installeres i borettslag og sameier, tar vi ansvar for en strømlinjeformet prosess som sikrer kvalitet, nøyaktighet og en sømløs opplevelse for både styret og beboerne. Installasjonen utføres til fastpris i henhold til Norsk Standard-kontrakter med underentreprenør, der Fell Connect AS ("Fell") fungerer som hovedentreprenør til borettslaget/sameiet.
Her følger en overorndet beskrivelse av prosessen fra avtaleinngåelse til ferdigstillelse:
1. Avtaleinngåelse
Etter at avtalen er signert mellom borettslaget/sameiet og Fell, etableres en fremdriftsplan som utarbeides i tett samarbeid med styret. Denne planen omfatter:
- Logistikk og praktisk tilgang til enhetene: Beboernes tilgjengelighet tas i betraktning, og adkomst til leilighetene organiseres på en måte som minimerer ulemper for alle involverte parter.
- Installatørenes tidsskjema: Sertifiserte installatører koordinerer aktiviteter i henhold til fremdriftsplan, slik at installasjonen kan gjennomføres effektivt.
- Startdato og fakturering: Avtalt startdato for fakturering settes til installasjonsdatoen, som er tidspunktet løsningen blir overlevert til borettslaget/sameiet.
2. Planlegging og installasjon
I samarbeid med styret og beboerne koordinerer Fell Tech den praktiske gjennomføringen:
- Tilgjengelighet og adkomst: For å sikre en smidig installasjonsprosess vil Fell og installatør koordinere tider der installatørene kan få tilgang til fellesområder og de individuelle boenhetene i samråd med styret og beboere.
- Tilpasset fremdriftsplan: Planen tar hensyn til byggets spesifikasjoner, antall enheter og nødvendige systeminstallasjoner (vannsensorer, røykvarslere, adgangskontroll, m.m.). Hvis det oppstår utfordringer som krever ekstra arbeid (for eksempel vanskelig adkomst til enkelte områder), må slike merkostnader avtales særskilt med borettslaget/sameiet før de utføres.
3. Overlevering og oppsett
Etter at systemene er installert og testet, overleveres de til både styret og beboerne:
- Abra-portalen og appen: Styret får tilgang til en full oversikt over systemene via Abra-portalen, mens beboerne kan bruke appen til å motta varsler om vannlekkasjer eller røykdeteksjon mm.
- Tilgang for beboere og styret: Hver enkelt enhet blir registrert i systemet, slik at både styret og beboerne får en brukervennlig oversikt over installasjonene. Abra-systemet sørger også for at informasjon deles med forsikringsselskapet for å sikre eventuelle rabatter som tilbys for installerte sikkerhetssystemer.
Bruddgebyr
Avtale som inkluderer utstyr og installasjon som en del av tjenesten inneholder normalt et bruddgebyr som avskrives proporsjonalt med avtaleperioden. For eksempel kan et bruddgebyr være 6.000 kr inkl. MVA per boenhet for en 5-årig avtale. Bruddgebyret reduseres i henhold til fakturaterminen, normalt kvartalsvis gjennom avtaleperioden. Hvis avtalen skulle avsluttes halvveis, vil 50 % av gebyret måtte betales, i dette eksempelet 3.000 kr inkl. MVA.
Prisliste for merarbeider
Hvis det oppstår behov for ekstra arbeid utover standardinstallasjonen, faktureres dette etter følgende timepriser:
- Montør: Veiledende 1.290 kr per time (inkl. MVA)
- Gjelder for rørlegger og elektriker. Endringer i priser kan tilkomme basert på lokale forhold.
- Spesialtilpassede løsninger eller ekstra arbeid: Avtales separat i henhold til arbeidsomfang og spesifikasjoner
- Eventuelle ekstra kostnader vil alltid bli avtalt med borettslaget/sameiet før arbeidet utføres, slik at det ikke oppstår noen overraskelser.
Batteri og sensorer
Kundens vedlikeholdsplikt inkluderer batteribytte på batteridrevet utstyr, tørking og tilbakestilling av sensorer for lekkasjesikring ved kontakt med vann m.m.
Lekkasjesikring kan installeres med permanent strømtilførsel og deteksjonskabel for vann fra Linkbox+, samt med permanent strømtilførsel og deteksjonskabel for vann på vannsensor. Dersom vannsensor er installert uten permanent strømtilførsel har vannsensorer minimum 5 års batteritid.
Alt batteridrevet utstyr gir varsel til beboer i app og til styret i Abra portal ved lavt/tomt batteri.
- Batteriet i vannsensorene er av typen CR2477 (minimum 5 års batteritid), og vi tilbyr disse for 39,- per batteri inkl. MVA, som kan kjøpes direkte fra oss.
- Røykvarslere må byttes etter 10 år i henhold til NS‐EN 14604:2005. Ved fornyelse av avtale sender vi nye røykvarslere.
For ytterligere spørsmål eller for å avtale installasjon, vennligst kontakt Abra kundeservice eller les mer på våre nettsider.
Klikk på linken under for å ta kontakt med oss.
Installasjonstjeneste
Kundeservice
Har du spørsmål om bistand til installasjon allerede nå hjelper vårt team på kundestøtte deg. Vi har mulighet for å fasilitere installasjon og bistå deg hele veien til et smartere og mer lønnsomt hjem.
Installasjon
Garanti under hele avtaleperioden
Installasjon via våre partnere
Kundesupport med link til ditt system